Friday, August 19, 2011

Textile - Going To Research





yeah!!yeah!!outing.......hari Ahad bersamaan 14 Ogos 2011, group textile part 03 telah 'outing' ke Yayasan Tuanku Nur Zahirah (YTNZ). Tujuannya hanyalah satu, iaitu untuk mengkaji,meneliti,mempelajari dan melihat cara-cara menenun songket. Sebenarnya YTNZ ni dekat lah sangat ngan kampus, cuma tak perasan jer dia bertapak kat situ. Kalau jalan kaki maybe 15 minit je. Dekat je,...tapi mau jugak berpeluh tuh...bertolak dengan menaiki bas 'UiTM dihatiku'....sangatlah excited sebab kitorang mati-mati ingatkan YTNZ ni jauh.....tup-tup  baru je tak sempat lagi nak panas punggung, bas dah berhenti.....hahahaha...penatlah sape2 yang dressup ari tuh...hahaha....sampai di sana, kami semua diberikan taklimat, seterusnya dibawa ke tempat atau lebih tepat lagi bengkel menghasilkan songket.....kami semua diajar peringkat-peringkat menghasilkan songket. Bermula dari menerai,menganing,menggulung,mengarat,menyapuk,menyongket, dan seterusnya menenun. Teruja melihat para penenun menenun songket. Songket yang dihasilkan ternyata begitu berkualiti. Harga untuk 2 meter kain songket = RM 800++......manakala untuk sepasang pula RM 1800++.........kalau tengok pada harga memang tak sanggup,..tapi kalau tengok pada hasil memang sangat berbaloi kerana material seperti benang dan warna yang digunakan kebanyakannya diimport dari negara luar...(kalau macam ni cek nak kawen ngan taukeh kilang songket lah....hehehe).....


snap.......snap






snap......snap lagi











sayalah penenun terhebat.....





awek sorang ni pun nak jugak......




motif flora untuk 'girl'




model x bertauliah







beg songket untuk mak tersayang......
after less = RM 160
(sapa2 yang berminat nak suruh saya belikan pun boleh.......)






p/s: credit to Mdm Nani Hartina for arrange this 'outing'....best...

1 comment:

  1. yeah!outing..jauh PERJALANAN..haha luas pndangan..

    ReplyDelete