Wednesday, September 26, 2012

Assalamualaikum,,
in the name of Allah,Most Gracious,Most Merciful.

alhamdulillah,,
after so long,long,and long time not coming with any post.
yet,still very busy with my final year project.
about 12 days left before final assesment.
feel like crazy,but, maybe this is the last time for me to be with 'textile' family..
this is 'gold' time for me..
and after this, i still dont know..
love so much with textile family..
love all of my lecturer,
love all of my friends,
love you alls..



Saturday, September 1, 2012

I need a doctor,,.

 
 
i need a doctor,
i need a doctor,
i need a doctor for the whole of my life.
 
 
 

Friday, August 17, 2012

Sebelum Aku Bernikah


Hati berkobar-kobar nak balik kampung untuk beraya. Lagi tambah berkobar bila mak di kampung khabarkan berita yang gembira.
 
Mak: Buku dari LangitIlahi dah sampai.
Aku: Dah sampai?Ada 'sign' Hilal Asyraf tak?
Mak: Ada. Siap kata-kata hikmah lagi.Anak mak ni siyes ka?
Aku: Yes!!hehe,siyes la ni.dah siap beli buku lagi.tak nampak macam siyes ka?hehe
Mak: (senyap.mesej tak berbalas lagi.hehe.aku tau,mak dah malas nak layan,sebab anak dia ni selalu sangat main-main dengan dia.kan dah padan muka).

 
 
 
 
Sebelum Aku Bernikah.tajuk macam buku untuk orang yang dah nak kahwin.tapi sebenarnya buku ni sesuai untuk panduan remaja yang seusia aku.hehe.umur dah 20, normal la kalau cakap pasal ni.sekarang ni kan tengah 'panas' isu kahwin muda ni.
 
Aku kupas sikit pasal penulis buku ni. Penulis buku ni Hilal Asyraf.Ramai yang kenal dengan penulis ni.Siapa yang tak kenal tu memang rugi.Masih muda,berbakat besar setanding dengan Ust. Pahrol Juoi(salah seorang penulis yang memang aku minat and follow still sekarang).Aku mula kenal Hilal Asyraf ni sejak awal 2011.Mula-mula selalu follow LangitIlahi punya site,sampailah follow + subscribe Hilal Asyraf kat facebook.boley dikatakan aku tangkap 'cintan' dengan Hilal ni. Tapi, jangan salah faham, tangkap cintan dengan penulisan Hilal.bukan tangkap cintan dengan Hilal.hehe..sabar-sabar.Pn. Masyitah,jangan risau yer.sebabnya,setiap tulisan yang dia sampaikan terus masuk dalam hati aku. Setiap penulisan Hilal ni macam ada 'jiwa'.Ada feel bila baca. Maybe Hilal ni tulis dengan ikhlas dan sepenuh hati. Sebab, hanya yang lahir dari hati dapat menyentuh hati.haha.cukup setakat ni ja dulu.insyaallah, lepas ni aku kongsi sikit kandungan buku ni.yang penting memang berbaloi beli buku ni.
 
 
 
 
 
 

Tuesday, August 14, 2012

Last Ramadhan.

A week to Syawal. A very last week for Ramadhan 1433. And the very last Ramadhan in Terengganu maybe. After this i don't know whether still on Terengganu or not. And yet, i'm in love with Terengganu so much! I'm sure i'll miss to iftar with my friends, iftar with Sir Yus and Pn. Ina. Sure miss damn so much with 'masak lemak cili api' and 'sambal sotong' cooked by Sir Yus and Pn. Ina. Sure will miss the time we iftar at Pantai Batu Burok. It was the best time guys!

So far, Alhamdulillah, my Ramadhan goes so smooth. Although very busy with my final project, very tired with all that kind of matter, but Allah, you give me so much strength to face it.

Well, if Allah wills, i will be 'extra' busy starting on 8th Syawal.
Anyhow, life must go on. Hoping for the best.

Back home time!!!!



p/s:cuba teka berapa banyak kain batik ni.20 helai tau, bukan 2 helai.disebabkan keluar beli kain batik ni lah aku kena saman.adoii..pak cik polis,,bulan-bulan puasa nih,simpati lah sikit.  



Printing that I love










Printing.Printing and printing..
12 meters done..another 8 meters left..
printing,please be nice to me..




Thursday, August 2, 2012

Laptop ada jantina???


Baru tau pasal ni dari entry Cik Tom.macam kelakar pulak laptop ada jantina.tapi apa salahnya kan.sebenarnya ramai yang dah tahu pasal ni.tapi ramai jugak yang tak tahu lagi.termasuklah aku yang baru hari ni terbaca pasal entry ni.apa-apapon jom try kalau nak tahu jantina laptop anda.

1. Buka notepad dan paste ayat di bawah ni dalam notepad:

CreateObject("SAPI.SpVoice").Speak"I love YOU"

2. tekan 'save'. ubah 'save as type' kepada 'all files'
    (pastikan save kat dekstop supaya senang nak cari).save as file name='love u.vbs'

3. tutup notepad bila dah siap 'save'.lepastu double click file tadi (love u.vbs) dan akan dengar suara 'i love u'.

4. dengar betul-betul suara 'i love u' tu suara lelaki atau perempuan. (kalau suara lelaki maksudnya laptop tu lelaki lah dan begitulah sebaliknya...




lepas  buat semua tu..ternyata laptop aku ni lelaki.ngeh3...bunyinya macho.macam suara Aaron Aziz pun ada.ahaksss...gatal!!!hahaamikhang...





Wednesday, August 1, 2012

Happy Wednesday!


alhamdulillah, without i'm realised, it was my 2nd years being as university student.It also means  that i've leave my school for about 2 and half years ago.

2 and half years actually quite a long time.but for me, it just like twinkling of an eye.i felt like i was just registered as a university student yesterday.oh my Allah, I can say that i have very good relationship with my study.thats why it was  just twinkling of an eye though it was about 2 and half years.and kindly noted that i was in the final of semester.

final of semester?sad or happy?(dun't know to say)
maybe 'nervous' was the best answer.

my parents always keep remind me that i'm in the final of semester.
"this is your final,please do well dear."
and I
"yes,i know that." >.<'

my lecturer too,always and always remind me for that.
"you know this is ur final,makesure come out with big-bang project!"
and I
"yes,sir!!!"
(aigooo...just in my heart)

but!
i let you all know that all of my lecturers were not very cruel and straight!
they always help us to be very happy and cheer.
you know how Art & Design students doing their work right?
doesn't have enough time to sleep.sometime doesn't sleep for 3 days.
very tough.and make us in messy mood.always and always!!!
our days full with design.design.design.
we doesn't read a book to produce a very 'bigbang' artwork.but we 'scan' the picture on the book.
i'm also very sure all of Art & Design students will agree with me if I said that we need a time to produce good artwork and design.yes, time is very important for us.
we can't being a very productive designer if we were being force by the surrounding.

it is true!!

and
this is how my lecturer make me happy and cheer me up...
hahaha.




you see???
heheehe



p/s: sir yus yang sangat obses dengan k-pop!nanti saya print kan lirik lagu tuh yer sir...hehe




Monday, July 23, 2012

Antara Couple, Mencari atau Menunggu?






Bila sebut tentang jodoh, ramai remaja,belia mahupun yang baru sekolah rendah seronok. Fitrah manusia yang ingin disayangi dan menyayangi antara kita. Tak normal kalau manusia tu tak pernah rasa ingin menyayangi orang lain atau nak disayangi.

Tapi dalam mencari jodoh sebenar, kadang-kadang kita tersalah jalan. Ada yang ambil jalan mudah dengan meletakkan jodoh sebagai matlamat hidup sehingga lupa tugas sebenar manusia diciptakan atas muka bumi ni.

“ Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali beribadah (mengesakan ibadahnya) kepada-Ku” (Adz Dzariat:56)

Ya,couple memang indah.Indah di awal waktu,tapi pahit jika pengakhirannya tak disambut dengan ijab kabul. Jangan nafikan! Hanya mereka yang alami tahu hakikat ini.

Kita mungkin kata "Aah, aku couple tapi tak pernah sentuh dirinya hatta tangannya malah aku sering jaga solat walaupun kami keluar bersama". Tapi itu sebenarnya kosmetik! Dalam diam kita mampu jadi sebaik-baik umat di depan pasangan kita, tapi hakikatnya hipokrit ja semua tu.

Ada yang kata si dia malu-malu depan aku dan bukankah malu tu perisai orang beriman.

Sesungguhnya malu dan iman selalu beriringan, apabila salah satu di antaranya diangkat (dihilangkan) maka yang lainnya pun akan diangkat pula. (Riwayat Imam Hakim melalui Ibnu Umar R.A.)


Tapi dalam malu itulah,kita rasa mahu. Mahu bermanja-manja,sehinggakan dalam malu itu pun kita tersilap meluahkan rasa sayang yang sepatutnya disimpan untuk pasangan yang halal. Erti kata mudah, tak payahlah bercouple,usung sana-sini sebab hakikatnya kita hanya hipokrit bila berdepan (dating).

MENCARI ATAU MENUNGGU

Kalau tak boleh bercouple, macam mana nak cari pasangan? Nak tunggu rezeki turun dari langit baru nak cari? Bukankah usaha tu perlu gak?

Berdasarkan pengalaman peribadi, couple sebenarnya banyak bagi kesan negatif apabila putus. Ya, itu realiti. Setelah banyak benda kita korbankan,banyak perkara kita luahkan dan banyak benda kita rancang atau harapkan, tiba-tiba putus hatta tanpa sebab yang kuat. Siapa mampu lawan keputusan yang DIA bagi untuk kita?

Tak dinafikan kita akan rasa sayangkan seseorang. Jangan tolak fitrah manusia tu.

Perlukah mencari atau menunggu? Pandangan peribadi, mencarilah dari menunggu. Dalam mencari,cubalah 'menjadi'. Maksudnya, dalam mencari sesuatu yang baik, berusaha untuk menjadi yang baik. Dan mencarilah bila kita bersedia. Kalau tak sedia, simpan je perasaan tu sampai kita betul-betul sedia. Tak luah perasaan pada orang kita sayang hakikatnya takkan kecewakan kalau tiba-tiba orang kita suka jadi milik orang lain.

Bila kita sedia? Tanyalah diri kita. Perkahwinan bukan 'keseronokan' saja, tapi disusuli tanggungjawab. Dan kaum Adam sebagai ketua, akan tanggung tanggungjawab lebih berat sebagai pemimpin. Apa guna kahwin untuk 'seronok' tapi rukun Islam 5 perkara masih tak cerdik? Apa guna idamkan seorang 'ustazah pilihan' atau nak jadi 'pilihan ustazah' kalau perangai seperti juara 'Raja Lawak' dan 'Akademi Fantasia'.

Buat si Hawa pula, perkara pertama kena fikirkan ialah adakah kalian sanggup serahkan jiwa anda untuk seorang lelaki yang hebat ilmu dunia tapi jahil akhirat. Ya, memang susah untuk anda jadi 'ustazah pilihan' tapi tak salah anda terus kejar jadi yang terbaik dari aspek agama dan dunia.

Simpanlah rasa cinta anda. Jangan ulangi silap lalu. Jika bersedia, jagalah batas agama sehingga jadi yang halal buatnya. Dan jangan mencari 'ustaz' atau 'ustazah' baru anda terima pinangannya. Hidup saling lengkap-melengkapi.

"Apabila datang meminang kepada kamu orang yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka hendaklah kamu kahwini akan dia, jika kamu tidak melakukannya nescaya akan berlaku fitnah di atas muka bumi dan kerosakan yang besar" (Riwayat al-Tarmizi)


Simpan lebih baik dari luahkan andai diri masih belum mampu. Yang halal tetap indah kerana dengannya anda akan jatuh bangun bersama.


sumber:http://studiokini.blogspot.com

p/s: today is my birthday.happy 3rd of Ramadhan kareem..




Saturday, July 21, 2012

Ramadhan Kareem



Alhamdulillah


~marhaban ya Ramadhan kareem~

Ramadhan kareem coming again. As before Ramadhan,  we actually always pray like this right?

"Allahhumma ballighna Ramadhan"

and now, Ramadhan coming again.i'm very happy and gratefull coz Allah still give me another chances to meet Ramadhan.

important thing to remember.all pahala will be double in Ramadhan.



p/s: waiting for my birthday on 3rd of Ramadhan.how excited am i..no backbitting,ok?hehe...







Tuesday, July 17, 2012

Pameran Terbuka 2012


tiada apa yang paling menggembirakan bagi seorang anak seni melainkan setiap karya yang dihasilkan dihargai dan diterima oleh masyarakat.tidak mengharapkan pujian, tetapi cukuplah sekadar meluangkan masa dan memahami apa yang ingin disampaikan menerusi karya tersebut.setiap karya yang dihasilkan sebenarnya punya kisah tersendiri yang tersirat dan tersurat.

.______________________________________________________.

hari ini tidak ada apa yang menarik sangat untuk dikongsikan.cuma satu berita yang sangat tidak disangka-sangka.Setelah dua bulan menunggu khabar berita, akhirnya...

"lukisan anda terpilih untuk menyertai pameran terbuka 2012"

___alhamdulillah___ 



sangat teruja bila tengok poster ni.(nampak tak KUANG ada kat dalam poster ni?)



ni pulak lecturer kesayangan (sir Yus).awal-awal lagi dia dengan sir Fizi pergi ke galeri ni.terharu pulak rasa bila pensyarah sanggup luangkan masa untuk tengok lukisan yang tak seberapa ni.sir yus siap tag gambar dekat facebook lagi.terharunyerr.(terima kasih,sir.)hehe..


p/s:ini adalah kali ke-2 artwork dipamerkan di sini selepas Textile Exhibition 2011.tapi still macam dulu jugak,tuan punya artwork ni tak sampai-sampai jugak kat sana...huhu                                              





Sunday, July 15, 2012

Ustaz Don Daniyal




* aduuh,sweeett la ustaz don ni.
= sweeet???x berkenan langsung aku.
* errr..nak yang macam mana lagi?dah abih sempurna dah aku ghasa.
= tak berkenan la.apa benda pakai-pakai celak nieyh.
* errr...(terdiam serta-merta).   >.<'


p/s: jangan dilihat pada luaran,tapi lihatlah dengan mata hati yang sebenar.lihat apa kelebihan yang dia ada.pakai celak tuh seribu kali baik daripada bertindik telinga,merokok tau.






Friday, July 13, 2012



"kadang-kadang kita rasa dialah milik kita untuk selamanya,sedangkan kita tidak tahu Allah ada rancangan yang lebih baik untuk kita.sebagai hamba, tugas kita hanyalah menerima ketentuanNya,tanpa perlu merungut."



* ~heartbreakss~

it is difficult to act cool when we actually not.it refer to myself.how can we act very cool and steady when we having a very difficult time?"come on lah, don't be over think about it.forget the past is better lah."(many people said like that to me)yes, giving an opinion is very easy.you just talk and talk.bla.bla.and bla.but, i'm the one who suffer that lah.sigh!!

Tuesday, July 3, 2012

Giant Printing Table


There under the very shady tree (shady??) was Mun, Hikmah, Syaza and me.And also in front of us was Cuki, Anis and Syasha. This picture was taken yesterday  in our class at 12.30 am maybe. Actually our 'bengkel class'. We need to clean up that giant printing table. Can you imagine doing that kind of work under the very shiny sun?And thats why four of us (especially Syaza and I ) being stuck under the tiny tree. Ouchh!!the hottest sun will burn our skin.Hehe..but it was enjoy class for us..

p/s: there another one giant printing table that need to be clean.sigh!

Tuesday, June 26, 2012

This is why I Love You,MOM


chart for happy life. (from 9gag)

A lot things will change starting from this new semester. I will complete my diploma study. My first younger sister will be facing SPM and my litle younger sister will be facing UPSR.Sigh.If I were being my mom, I don't know what should I feel. Her second daughter will be sitting for SPM (life indicator,people say), and her very lil younger daughter will be sitting for UPSR (maybe it not too tough,but important right?). And also, her very first daughter will graduate, and who know maybe after this her first daughter will be leaving the family to chase her dream,to get a better life, to get a good education.who guess?maybe Indonesia or Australia.or Italy?or Malaysia..phew..(janji Allah itu pasti).See, being mom isn't that easy.

*yesterday,when I call my mom.

mom: anak mak sihat?suara happy ja..
I: (laughing)..sihat..
mom: amboii..baru nak call.sibuk sangat ka?
I: larh...kan kak dah call hari Sabtu tu?
mom: mmm..ka asyik call orang lain pulak?mana lah tau..
I: (keep laughing)
mom: (laughing too)
I: mak,kak nak....
mom: apa?
I: nak..mm
mom: kahwin?
I: tak.tunang ja.
mom: mmm..ok lah.anak mak dah nak kahwin dah..nak tinggalkan mak..
I: (Grinning in DISBELIEF of course)..haha.tunang la.bukan kahwin.
mom: mak rasa tak puas lagi bermanja dengan anak-anak mak.dah nak kahwin dah pun.
I: eee..sapa nak kahwin?tak mau kahwin lagi la.
mom: ok lah.continue kerja.bye.Assalamualaikum..
I: (keep laughing).

*moral of story,don't tell her something untrue, she will believe it!

I wasn't serious actually, I just wanna tease her ( i like teasing her,too much). I know this is a serious matter, tunang, nikah and that all. But education come first right? One thing that keep playing in my mind. Education can bring you anywhere. So what I wanna do is, get a 'supersuper' grade,so that I can get a good job, buy my own house, my own car and of course get married to the man that I love. Is that happy,don't you think?Hehe. (This is how 20 years old girl thinks- please don't laugh.)


And being me also is not that easy. I'm such a horrible lady lately. I've faced such tiring week, sleepyhead all day long, crying myself to sleep (but I can't), thinking of what to do and what my life would wait for me even for a second. My life is on little pressure.

New semester will get tougher and challenging. Be patient and always put your study as your first priority. Success is waiting for those who work for it.

Anyhow,life must go on. Move on and get a better life. What's life without problems,right?


p/s: funny mom is funny right?by the way, I Love You mom..big hug and kiss.



Sunday, June 24, 2012

Saturday, June 23, 2012



Citra Terengganu coming again!!!


starting on Saturday until the next Monday,yes i'm one of another hundreds of participant of Citra Terengganu 2012.as usual, a little bit of mess and craziness,i'm come up with no 'superduper' idea..but,maybe there something different..hopefully...sigh.


*mum..hug me plisss.i need ur moral support.                                                                               




Friday, June 15, 2012

Thursday, June 14, 2012

Ayah

ayah : dapat berapa gaji bulan ni?
aku : mmm...400 ja.(sambil mencebik)
ayah: banyak la tuh.campur yang bulan lepas dah 800 dah.nak mencebik apanya lagi?
aku: keja teruk-teruk dapat gaji ciput ja.
ayah: amboi..demand gaji lebih.keja bukan teruk sangat pun.
aku: apa yang tak teruknya.dahla cuti ari Jumaat ja.keja dari pukul 9 pagi sampai pukul 6 petang.
ayah: standardlah kalau cuti sehari ja seminggu.sekurang-kurangnya kerja kat tempat teduh.kalau macam ayah ni, kerja tengah panas lagi.dapat gaji lebih kurang jugak.tengok ni ha (sambil tunjuk tapak tangan dia kat aku) habis kematu tangan.nak salam dengan orang pun segan.kalau salam dengan orang besar lagila malu.takut terguris tangan yang lembut tu.

aku dah terdiam terus bila ayah cakap macam tu.dalam hati dah macam nak meletup ja.tersentak aku bila ayah cakap macam tu.tahan, tahan...jangan nangis.hehe..aku memang macam ni.kalau depan family akulah orang yang paling keras hati.paling susah nak nangis.paling degil.time tu dah rasa nak nangis ja.tapi aku tahan.sampai ayah pun pernah cakap, 'anak ayah yang sorang ni memang keras hati'.time tu memang aku agak terasa bila ayah cakap macam tu.tapi tulah kebenarannya.dah cukup dengan cerita yang dah melencong tuh.sebenarnya nak cerita benda lain tapi lain pulak yang diceritanya.haishhh...

aku ingat lagi masa aku masih sekolah rendah.masa tu gaji ayah baru rm65o.mak pulak baru rm680.kalau dicampur semua tu baru rm1330.kalau ikut jumlah tu boleh dikategorikan sebagai miskin dan layak menerima bantuan.tapi sepanjang aku bersekolah dari darjah 1 sampai tingkatan 5, satu habuk biasiswa pun aku tak pernah terima dengan alasan mak ayah ada slip gaji.kecuali biasiswa dari Yayasan Sultanah Bahiyah (rm30 sebulan).tu pun sebab aku dapat 5A UPSR.alhamdulillah..sedikit sebanyak memang membantu aku.tapi Allah tu maha adil.walaupun gaji yang ciput tu, ayah dan mak berjaya besarkan kami tiga adik-beradik dengan baik.walaupun bukan dengan cara yang mewah,tapi alhamdulillah,..

aku ingat lagi, masa tu aku baru darjah satu.kenderaan utama kami sekeluarga masa tu ialah sebuah motosikal yang memang dah 'semput'.masa tu kalau nak naik kereta tu hanyalah angan-angan mat jenin ja.dan bila hujan,ayah akan letak aku kat depan (dekat dengan bakul motosikal) dan ayah akan pakai baju hujan.dan ayah akan tutup (selubung) aku dengan baju hujan tu.dengan suasana yang gelap gelita kat dalam baju hujan tu,ayah hantar aku ke sekolah(aku just dengar enjin motor tu ja,tup-tup dah sampai sekolah.hehe).bila ingat semua tu,memang timbul satu rasa kat dalam hati ni,tapi kadang-kadang aku just tersengih ja.sebab kelakar bila ingat zaman budak-budak dulu.

#dah tak larat nak tulis dah.nanti sambung lagi.stay tune...

Monday, May 21, 2012

untitled


yeah!after about 1 month since the last entry.i'm back!!
1 month without any entry.1 month just like a week for me.sigh.

Wednesday, March 28, 2012

Single



  
  the advantage of being SINGLE is feel free to love and to be love



p/s: Funny ! but it is true rite?make me rolling on the floor.haha!


Monday, March 26, 2012

Cleopatra



Not in the romantical "swept me off my feet" (I wish this week had been a whimsical fairy tale of wonder!) but in the sense that "so much STUFF happened this week -both good and bad - and has just knocked me over." Mentally. I am brainily exhausted!!
Sigh. I dont think I'm complaining. ( If this reads in a whining tone, you're reading incorrectly..)
Once again I feel that everything in my life, which had been collected and arrange and wrapped up nicely thankyou very much, has been thrown up into the air and all the different parts of me are being tossed about on one of those giant parachutes you bounce a beach ball on in kindergarten. (What the??)hahaha.
Anyways. This week. Craziness.

The stuff that make crazy.

it almost 4 a.m, but we still at 'kampus' finished the fiber art.



at 8 a.m.

tarrraaaaaa!!!!!
surpriseee!!!!!






it was our final project for subject EAD 252 ( FIBER ART).our last class with Pn. Nani.
yes, it make me in stress for a bit.but, as i said "in the end, i get the best pleasure that can't be explain by words!!!"


p/s: Gambate!!! to Cleopatra's Team..good job!! it was so tough for us rite?but, so far so good. Thanx also to Pn. Nani Hartina, it was the best experience for us in Semester 4. Thanx so much!!!



Saturday, March 24, 2012

Dalam Kenangan


buat insan yang banyak memberi tunjuk ajar dan nasihat,
seorang insan yang sabar dan tabah atas apa yang berlaku,
seorang insan yang sentiasa manis senyumannya,
Moga diletakkan dalam kalangan orang yang beriman,
Al-Fatihah.


p/s: 24 Mac 2011,gambar terakhir sebelum pembedahan.


Thursday, March 8, 2012

120214_MAKA


here some pictures taken at my dean list awards..though it was 3 weeks ago,but for me, it was the best moment..lets check it out!!


me, pn. Ina (my lovely lect.), adah and ain.




me and ain handle the registration


it was me!



with our seniors














members of the committee a.k.a PKA's group

#to all PKA's group, gambate to all of you!it was great moment when we works together.for sure, i'll missing all of you.keep in touch!



kak rose & kak wardah
#kak rose, u looks great with the new image


love it!!looks perfect!


me with my official photographer..hehe.just joking...



 

Tuesday, March 6, 2012

wanita CEMBURU dengan bidadari?



"Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"

Jawapannya nanti dulu. KIta bincang hal yang lebih penting. Haha..

Mmm...nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu?

Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

seorang ustaz pernah berkata, "Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya.."

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang bidadari di depan wanita.

Tapi..Dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung?
Ohoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur'an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke?


Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.

"Di syurga nanti, selagi wanita itu tak berenggang dengan suaminya, suaminya seakan-akan tak nampak pun bidadari.. Tak perlu lah  dirisaukan sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar kita dan suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin.

Hmm..kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagaiketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya.
Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud:
"sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka".

Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan..
Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).


Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan?
Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'.

Betul?

Tapi adakah anda pasti?

Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;

Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih."
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.

"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang wanita.

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..".
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?

Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata.


"Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!"
Mungkin ada wanita yang berfikir begini.


Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi shopping ke?" ; )


"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"

Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir, Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.

Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.

Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan, niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.

Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?

Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak 'search' apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.

Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'rekabentuk terbaru'...'latest design'
kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.

Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA!
Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang ("you're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..

Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati.. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.

"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?tak pun Guess ke?"

Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
"Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi".

belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."
Jadi moral of story, perbanyakkanlah amalan agar kita dapat masuk syurga..bukan ke tak nak berenggang dengan en.suami...hehe

p/s: With words, I could not express..how deep is MY LOVE for YOU

Sunday, March 4, 2012

wordless...










how cute he is?aigooo...




p/s: he is far away and away,.and in wordless i'm in love with!!!



Thursday, February 16, 2012

It Turn Again





Bismillah.....

fusshhh...i'm here again!
since i'm now too busy with my assignment,..(actually, it was 5 final projects before the end of my semester)
imagine that!it was 5 final projects.not enough with the 'super mega' assignment, i also need to focus for my MUET.(actually.i'm quiet curious with...)
and all of my day  full of working and working....design and design...
sometimes feel like i'm crazy people...
because i've no time to think about others accept my assignment..
and that's why,it also make me always in 'mess' mood..
sometimes it hurts others feeling...(sorry dear,,,)
sometimes it stressed me until i got migraine again...and again...
and i'm very tired in every the end of day...
it always make me in tears...
sometimes i feel like i want to go far away and away...
away from all sort of matter that...
i want to be free like birds flying...
i want to turn my face towards the sun and afraid to turn back...
coz i don't want to look towards my shadow..
owh...if  i can...
but...i need to be strong..
coz that's all what i need to face before i got the success....


#mom...hug me please....




Tuesday, February 14, 2012

Calon Suami




dia : awak,nanti kalau nak cari calon suami..cari yang banyak cakap tau.
aku : haaaaa....(berkerut muka sebab tengah blurr)
dia : awak tu....bila nak kahwin nanti cari suami yang banyak cakap....nanti rumah awak taklah sunyi...
aku : hehe....kenapa?(time ni dah sengih2)
dia : betul lah..awak ni pendiam sangat.dari tadi lagi,sepatah habuk pun suara awak tak keluar tau.
aku : hehe..saya tak tau nak cakap apa la...(merah muka aku...sebab malu...hehe)
dia : tak tau nak cakap apa?ishh..pelik lah saya dengan orang jenis awak ni....
aku : hehe....
(perbualan antara Mas dengan Pn.Ina)


#Mas ni pendiam sangat kah?hmm...entahlah...semua orang cakap macam tu.

Friday, February 3, 2012

DKNY Limited Edition Ripe Raspberry





semalam mas baru ja beli perfume DKNY ni.harga dia pun boleh la tahan.tapi disebabkan addict dengan bau nya yang sweet sangat, mas pejam mata ja lah..tapi ketar jugak tangan time nak bayar duit tuh..aduh..minggu ni kena puasa la.


"tak apalah mahal sikit pun....beli sebagai hadiah dapat dekan sem lepas.." 

ayat yang sama digunakan lagi.sebenarnya mas pun dah tak tahu dah kali ke berapa mas beli hadiah untuk diri sendiri sebab dapat dekan... (# sebenarnya tu alasan bila nak shopping menghabiskan duit......hehe)..tak tau lah bila nak berubah.boros betul....kalau mak tau mesti dah kena tazkirah ni...


p/s: hati2 pada sesiapa yang pakai perfume DIESEL, mas addict dengan perfume tu...(kalau orang tak hensem pakai perfum tu,terus nampak hensem....*hyperbola la sangat*).






Wednesday, February 1, 2012

He is my lecturer and I'm proud to be his student..




HAPPY BIRTHDAY TO YOU....
HAPPY BIRTHDAY TO YOU....
HAPPY BIRTHDAY TO YOU, SIR....












Tiada Yang Mustahil... Rafizi Shari
hero
MENJADI PELAJAR CONTOH, MEMPEROLEH IJAZAH SARJANA MUDA DENGAN KEPUJIAN KELAS PERTAMA, DIANGKAT MENJADI SALAH SEORANG PEMENANG PERTANDINGAN BERPRESTIJ SERTA BERGELAR PENSYARAH MUDA, SEMUANYA DILAKUKAN DALAM TEMPOH LIMA TAHUN SAHAJA! (i want to be like him too...)

Siapa sangka seorang yang dipandang rendah semasa berada di peringkat menengah, kini sudah pun menggapai hampir separuh daripada impian jangka panjangnya. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Begitulah rentetan hidup seorang insan  bernama Mohd Rafi zi Mohd Shari atau lebih mesra dengan panggilan Rafi zi. Tiada yang mustahil di dalam hidupnya! latar belakang Anak kedua hasil perkongsian hidup Mohd Shari Sidek dan Rosmah Kerol ini berasal dan membesar sepenuhnya di kediaman keluarga yang terletak di Keramat, Kuala Lumpur. Mempunyai seorang kakak dan dua orang adik, Rafi zi dilahirkan pada tanggal 1 Februari 1988. Sejak di bangku sekolah menengah, dia sudah mula menonjolkan minat yang mendalam terhadap dunia seni dan artistik lantas mengikuti jurusan seni semasa berada di tingkatan empat. Berkat kesungguhan yang ditampilkan, Rafizi ditawarkan jurusan Diploma Seni Lukis dan Seni Reka Tekstil di Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Machang, Kelantan. Selesai pembelajaran pada suku tahun kedua 2009, dia kemudiannya berpeluang menyambung pendidikan ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di UiTM Shah Alam. Penat lelah siang dah malam terbalas apabila dia berjaya menamatkan sesi pembelajaran dengan kepujian serta dianugerahkan Anugerah Naib Canselor sepanjang dua tahun pengajiannya dari tahun 2009 sehingga 2011.

Personaliti

Menegaskan diri seorang yang happy-go-lucky, Rafizi  menyifatkan dia lebih selesa membawakan aura ceria kepada sesiapa sahaja yang mendekati. (happy-go-lucky,cheerful,cute....and so on lah.....)   Merasakan perasaan positif itu perlu ada pada setiap orang, tambahan pula dia tidak suka diharungi ideologi negatif kerana tidak banyak yang akan dapat digapai dengan berfi kiran sedemikian rupa. Selain  itu, pemuda yang taasub dengan fi lem-fi lem komedi ini mengakui dirinya seorang yang gemar bercakap. Walaupun ketika diri masih menyarungkan uniform sekolah sehinggalah kini  sudah berkerjaya, dia memang suka bercakap dan berusaha menjadikan setiap perbualan bersamanya sesuatu pengalaman yang menyeronokkan. Apabila ditanya tentang perkara yang gemar dilakukan pada waktu senggang, jawapannya adalah melukis di samping keluar bersiar-siar sambil mencari idea-idea baharu yang boleh dipahat dalam kerjayanya kelak.
Karier
Sejurus tamatnya sesi pembelajaran sekitar tahun 2011, dia ditawarkan menjadi pensyarah di UiTM cawangan Kuala Terengganu. Mengajar subjek seperti experimental textile dan lukisan, kini sudah hampir setahun dia bergelar pensyarah muda di kampus yang terletak di Chendering itu. “Sudah menjadi  impian saya sejak bergelar pelajar lagi untuk bergelar pensyarah dan mula berkongsi pengetahuan serta pengalaman yang pernah saya miliki. Bukannya mudah untuk mendidik anak-anak muda kerana banyak perkara yang perlu saya ambil kira. Ketepatan ilmu yang diturunkan haruslah sentiasa jitu, sentiasa melakukan penyelidikan dari semasa ke semasa serta memastikan para pelajar benar-benar faham dengan apa yang diajar hanyalah segelintir daripada skop kerja saya. “Kadangkala profesion sebagai  seorang pendidik boleh menjadi sesuatu yang mencabar kerana seni bukanlah sesuatu yang tetap. Art can be cliche, jadi perlunya saya menitik beratkan kelainan dalam setiap hasil kerja para pelajar. Mengajar seni tidak termaktub dengan apa yang tertulis di dalam buku-buku sahaja kerana pentingnya ketelitian serta aplikasi teknik yang tepat perlulah sebati dalam jiwa lalu dirangkum dalam hasilnya nanti,” ujar panjang lebar. #copypastefromamagazine#


special for my lecturer....

Happy Birthday and many more ! ! ! i will always prays for your best,sir...(hepy besday,hero majalah...hehe)




Sunday, January 29, 2012

Dah bersediakah?



Bismillah....



       aku: Family is the 1st, education is 2nd, but Allah is the most.

        dia: Ya, aku setuju.

       aku: Kalau kita jatuh hati pada seseorang,kita tak perlu nak beritahu 
                 pada orang tu.      
                  Tapi, cerita dengan Allah. Mengadu dengan Dia.

        dia: Betultu.Setuju.

      aku : aku takut sebenarnya nak terima seseorang.

        dia: kenapa?mesti ada sebab kan?

       aku: sebab aku takut bila aku terima seseorang, aku akan jumpa 
                 orang yang lebih baik  dari itu.

        dia: manusia tu kan tak sempurna.

       aku: memang. tapi aku mencari yang terbaik.

        dia: nak dengar satu cerita tak?

       aku: nak.cerita apa?

        dia: seorang murid bertanya pada gurunya.

              bagaimana nak mencari yang terbaik?
              guru tersebut berkata.
             "pergilah ke 1 taman bunga. Kamu jalan terus 
             dan carilah bunga yang paling cantik.
              tetapi dengan syarat, 
              kamu tak boleh berpatah balik ke belakang semula."
              lalu,pergilah murid tersebut ke taman bunga.
              di pertengahan jalan,dia terjumpa 1 bunga yang sangat cantik.
              tetapi dia tidak mengambil bunga tersebut 
              dan terus berjalan kerana memikirkan 
              bahawa terdapat bunga yang lebih cantik di hadapan.
              di pertengahan jalan, dia terjumpa bunga.
              tetapi bunga tersebut tidak secantik bunga yang dia jumpa tadi.
              akhirnya barulah dia sedar bahawa bunga tadi lebih cantik.
              tetapi saat itu,dia tidak boleh berpatah balik kebelakang lagi.
              Faham tak cerita ni?

      aku: Faham sangat...
                  Dah tu? Apa yang aku nak buat? Terus terima ke?

       dia: Berpeganglah dengan kata hati. Mengadu dengan Allah. 
                 Sesungguhnya Dia Maha Mendengar..

      aku: Aku rasa aku sudah jatuh hati pada seseorang.
                 Kadang-kadang rasa macam hati aku sudah terbuka untuk dia.
                 Entah lah...

       dia: Sejauh mana kau fikirkan perkara ini?

      aku: Sejauh yang mungkin..

       dia: Ok.Aku nak tanya satu soalan.
                Kalaulah ya, bersediakah kau untuk berkahwin buat 
                masa sekarang?Kalau dia ajak kau berkahwin sekarang? 
                Kau terima tak?

      aku: Sekarang? Aku masih di alam pengajian. 
                 Sekurang-kurangnya biarlah habiskan degree dahulu.

       dia: Jadi, apa jawapan nya?

      aku: Tentulah tidak. Aku belum bersedia. 
                  Family is 1st,and education is 2nd. 3rd is relationship.

       dia: Kalau jawapan nya tidak, ini bukan masanya lagi untuk 
                kau memikirkannya.

      aku: Ya, aku sedar dan faham sekarang. 
                 Sekarang adalah masa untuk aku fikirkan mengenai pelajaran.


       

********


Semalam selepas siap semua slide untuk presentation marketing, mas sempat chatting dengan kawan sekolah yang sekarang sedang belajar di Mesir. Biasalah, pukul 5 pagi baru settle semuanya, so, malas la lagi nak tidur walaupun sangat mengantuk.Bukannya apa,takut terlajak sampai tak bangun Subuh pulak. So,sambil menunggu Subuh, mas pun chattinglah dengan dia. Kitorang memang selalu chatting waktu-waktu macam ni. Dia pula ada banyak cerita nak dikongsikan. Banyak benda yang nak digosipkan. Apapun, terima kasih atas nasihat tu. Hati aku jadi makin tetap dengan apa yang aku buat sekarang. Terima kasih,sahabat.