Sunday, January 29, 2012

Dah bersediakah?



Bismillah....



       aku: Family is the 1st, education is 2nd, but Allah is the most.

        dia: Ya, aku setuju.

       aku: Kalau kita jatuh hati pada seseorang,kita tak perlu nak beritahu 
                 pada orang tu.      
                  Tapi, cerita dengan Allah. Mengadu dengan Dia.

        dia: Betultu.Setuju.

      aku : aku takut sebenarnya nak terima seseorang.

        dia: kenapa?mesti ada sebab kan?

       aku: sebab aku takut bila aku terima seseorang, aku akan jumpa 
                 orang yang lebih baik  dari itu.

        dia: manusia tu kan tak sempurna.

       aku: memang. tapi aku mencari yang terbaik.

        dia: nak dengar satu cerita tak?

       aku: nak.cerita apa?

        dia: seorang murid bertanya pada gurunya.

              bagaimana nak mencari yang terbaik?
              guru tersebut berkata.
             "pergilah ke 1 taman bunga. Kamu jalan terus 
             dan carilah bunga yang paling cantik.
              tetapi dengan syarat, 
              kamu tak boleh berpatah balik ke belakang semula."
              lalu,pergilah murid tersebut ke taman bunga.
              di pertengahan jalan,dia terjumpa 1 bunga yang sangat cantik.
              tetapi dia tidak mengambil bunga tersebut 
              dan terus berjalan kerana memikirkan 
              bahawa terdapat bunga yang lebih cantik di hadapan.
              di pertengahan jalan, dia terjumpa bunga.
              tetapi bunga tersebut tidak secantik bunga yang dia jumpa tadi.
              akhirnya barulah dia sedar bahawa bunga tadi lebih cantik.
              tetapi saat itu,dia tidak boleh berpatah balik kebelakang lagi.
              Faham tak cerita ni?

      aku: Faham sangat...
                  Dah tu? Apa yang aku nak buat? Terus terima ke?

       dia: Berpeganglah dengan kata hati. Mengadu dengan Allah. 
                 Sesungguhnya Dia Maha Mendengar..

      aku: Aku rasa aku sudah jatuh hati pada seseorang.
                 Kadang-kadang rasa macam hati aku sudah terbuka untuk dia.
                 Entah lah...

       dia: Sejauh mana kau fikirkan perkara ini?

      aku: Sejauh yang mungkin..

       dia: Ok.Aku nak tanya satu soalan.
                Kalaulah ya, bersediakah kau untuk berkahwin buat 
                masa sekarang?Kalau dia ajak kau berkahwin sekarang? 
                Kau terima tak?

      aku: Sekarang? Aku masih di alam pengajian. 
                 Sekurang-kurangnya biarlah habiskan degree dahulu.

       dia: Jadi, apa jawapan nya?

      aku: Tentulah tidak. Aku belum bersedia. 
                  Family is 1st,and education is 2nd. 3rd is relationship.

       dia: Kalau jawapan nya tidak, ini bukan masanya lagi untuk 
                kau memikirkannya.

      aku: Ya, aku sedar dan faham sekarang. 
                 Sekarang adalah masa untuk aku fikirkan mengenai pelajaran.


       

********


Semalam selepas siap semua slide untuk presentation marketing, mas sempat chatting dengan kawan sekolah yang sekarang sedang belajar di Mesir. Biasalah, pukul 5 pagi baru settle semuanya, so, malas la lagi nak tidur walaupun sangat mengantuk.Bukannya apa,takut terlajak sampai tak bangun Subuh pulak. So,sambil menunggu Subuh, mas pun chattinglah dengan dia. Kitorang memang selalu chatting waktu-waktu macam ni. Dia pula ada banyak cerita nak dikongsikan. Banyak benda yang nak digosipkan. Apapun, terima kasih atas nasihat tu. Hati aku jadi makin tetap dengan apa yang aku buat sekarang. Terima kasih,sahabat.





No comments:

Post a Comment